هفته نامه توسن

هفته نامه فرهنگی اجتماعی سیاسی استان سیستان و بلوچستان

هفته نامه توسن

هفته نامه فرهنگی اجتماعی سیاسی استان سیستان و بلوچستان

در شماره سوم هفته نامه توسن در سال 94، گفتگویی تفصیلی باحجت الاسلام عباسی، امام جماعت مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان و مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته است که مشروح آن را در زیر می خوانید:


حجت الاسلام غلامرضا عباسی، امام جماعت مسجد علی ابن ابی طالب و مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه از چهره‌های فرهنگی تاثیر گذار سیستان و بلوچستان محسوب می شود. منبرهای حجت الاسلام عباسی علاوه بر مسائل فرهنگی و مذهبی در مسائل سیاسی نیز مورد توجه مردم قرار دارد. گفتگوی هفته نامه توسن با ایشان به شرح ذیل است.

از چه زمانی و چگونه امام جماعت مسجد «علی بن ابی طالب(ع)» شدید؟

بنده سال 1373 به دعوت آیت‌الله محمدیان، نماینده محترم ولی فقیه وقت در استان که چندین سال در قم حق استادی به گردن من داشتند؛ به زاهدان آمدم و به عنوان مسئول دفتر ایشان منصوب شدم. همزمان مسئولیت دبیرخانه ائمه جمعه استان را نیز به عهده گرفتم. بعد از حدود یک ماه هیأت امنای مسجد حضرت علی بن ابی طالب(ع)، از نماینده ولی فقیه درخواست امام جماعت ثابت کردند؛ که تا آن زمان امام جماعت این مسجد متغییر بود. ایشان نیز امامت آن مسجد را به عهده من گذاشتند.

فکر می‌کنید چرا مسجد علی بن ابی طالب(ع) بیشتر از همه مساجد در زاهدان تاکنون مورد تعرض ضدانقلاب قرار گرفته است؟

مسجد علی بن ابی طالب(ع)، در زمان امامت شهید بزرگوار "حجت‌الاسلام حاج شیخ علی مزاری"، فعالیت‌های انقلابی و اجتماعی قابل توجهی داشته و از زمانی که بنده امامت مسجد را عهده‌دار شدم؛ به همراه هیأت امنا سعی کردیم فعالیت‌ها را در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و مصالح نظام ساماندهی کنیم. لذا علاوه بر نماز، سه بحث دیگر را نیز در مسجد راه‌اندازی کردیم که شامل حوزه تفسیر، مباحث اخلاقی و سخنرانی‌های سیاسی در مناسبت‌های مختلف است. به همین جهت مراسم‌های مسجد مورد استقبال مردم قرار گرفته و لذا مورد بغض دشمنان اسلام و انقلاب نیز قرار گرفته و تاکنون دو بار مورد حمله تروریستی قرار گرفته که تنها در نوبت دوم، 20 نفر شهید شدند و بیش از 150 نفر از نمازگزاران مسجد مجروح شدند.

شهر زاهدان و استان سیستان و بلوچستان تاکنون روحانیون انقلابی و بزرگی را تجربه کرده است؛ چهره‌هایی همچون آیت‌الله کفعمی، آیت‌الله شهید طباطبایی، شهید مزاری، آیت‌الله بختیاری و... شما از کدامیک بیشتر تاثیر پذیرفته‌اید و چرا؟

متأسفانه بنده به جز آیت‌الله بختیاری، بقیه بزرگواران را درک نکرده‌ام؛ ولی از فعالیت‌ها و زندگی آنها مطالب زیادی شنیده‌ام.

اگر خاطره خاص و قابل توجهی از این بزرگواران دارید که احساس می‌کنید برای مخاطبین مفید است؛ بیان بفرمایی؟

در مورد آیت‌الله کفعمی و آیت‌الله شهید حسینی طباطبایی خاطراتی شنیده‌ام که برای من ارزشمند است. این دو شخصیت موجب تقویت روحیه انقلابی مردم استان بوده و وحدت‌آفرینی می‌کردند. این دو بزرگوار از پناهگاه‌های انقلابیون و مبارزین تبعیدی و تحت تعقیب رژیم منحوس پهلوی در منطقه بوده‌اند. به عنوان مثال آنها از مقام معظم رهبری در زمان تبعید به ایرانشهر و دیگر علمای تبعیدی به طور مستمر عیادت و حمایت می‌کردند. در نمونه ای دیگر می توان به پناه دادن به شهید گرانقدر اندرزگو که از مبارزین فدائیان اسلام بود؛ اشاره کرد.

از قبل و بعد از انقلاب علما در این استان بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. چرایی این تاثیرگذاری را در چه می‌بینید؟

معمولاً مردم بدون دلیل به کسی علاقه‌مند نمی‌شوند و تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند. علت تأثیرپذیری مردم استان و تبعیت آنها از علما به دلیل ایمان و تقوا و روحیه مردمی و ساده‌زیستی آنها با الگوگیری از معصومین بوده است.

کمی وارد مسائل سیاسی و فرهنگی روز شویم. ارزیابی شما از عملکرد فرهنگی دولت به صورت عام در کشور و به صورت خاص در استان چگونه است؟

با گذشت نزدیک به دو سال از عمر دولت، عملکرد سیاست گذاران و متولیان فرهنگ در دولت مأیوس کننده است؛ به ویژه در زمینه‌های مطبوعات، نشریات، هنر، سینما و موسیقی مثل دوره هشت ساله اصلاحات که سکولارها میدان‌دار عرصه هنر و مطبوعات بوده‌اند؛ الان هم تکرار شده است. این شرایط در حالی است که نظام جمهوری اسلامی با خون شهدایی آبیاری شده که می‌گفتند ما برای اجرای اسلام و به فرمان ولی فقیه می‌جنگیم؛ البته وقتی سکان امور فرهنگی کشور دست کسانی باشد که دچار ضعف اعتقادی هستند و بعضاً التزام به نظام اسلامی و ولایت فقیه ندارند؛ جز این هم انتظاری نمی‌توان داشت.

از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی از طرف مراجع تقلید راجع به عملکرد برخی مدیران استان مطرح شده و حتی نامه‌نگاری‌ها و تذکراتی به رئیس جمهور نیز انجام شده است. شما به عنوان یک روحانی موثر در عرصه فرهنگی و سیاسی استان، ریشه این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را در چه چیزی می‌بینید؟

دغدغه و نگرانی مراجع عالیقدر تقلید و علما و دلسوزان نظام و استان معمولاً از عملکرد جناحی و حزبی دولت و مسئولین است. اگر مسئولین در تصمیم‌گیری و عملکرد و همچنین عزل و نصب‌ها مصالح نظام را مد نظر قرار دهند قطعا دغدغه‌ای ایجاد نمی‌شود. وقتی مسئولی وارد منطقه‌ای شود و شخصاً شناخت کافی از آن منطقه و فرهنگ آن نداشته باشد  و با شخصیت‌های دلسوز و آگاه به زوایای مختلف منطقه مشورت نکند و به تذکرات آنها بی‌توجهی کند و صرفاً به دستورات غیرکارشناسانه و حزبی که از مرکز می‌رسد و فقط در راستای منافع حزبی است عمل کند؛ در چنین شرایطی واقعاً نگرانی ایجاد می‌شود و لذا مراجع عالیقدر و علما و دلسوزان نظام به اینگونه عملکردها معترضند.

احساس می‌شود برخی مسئولین ارشد استان نسبت به این دغدغه‌های علما توجه کافی ندارند. به نظر شما مسئولین برای رفع این دغدغه‌ها چه باید بکنند؟

فقها و مراجع دینی در احادیث به عنوان حصون و حصار اسلام نامیده شده‌اند و اگر نگرانی ابراز می‌کنند فقط به دلیل حفظ دین و احکام و شریعت است؛ نه بخاطر منافع شخصی. آنها کارشناسان و حافظان دین هستند و ساحت آنها از بازی‌های جناحی به درو است. لذا مسئولین نظام باید به نصایح آنها گوش دهند و عمل کنند.

بخش زیادی از مردم استان همچنان در مسائل سیاسی تحت تاثیر روحانیون هستند و علما در مسائل سیاسی در این استان از گروه‌های مرجع اجتماعی محسوب می‌شوند. بیشتر نقدهای سیاسی مردم به دولت فعلی و عملکرد آن در سیستان و بلوچستان چیست؟ مردم چه مسائلی را بیشتر از همه به عنوان دغدغه به شما منتقل می‌کنند؟

بیشترین انتقادات مردم از عمل نکردن این دولت به شعارهای انتخاباتی و واگذاری مسئولیت به بعضی از افراد که اعتقاد و التزام به نظام و ولایت فقیه ندارند است. مردم می‌پرسند مگر اعتدال شعار دولت نیست؟ این عزل و نصب‌ها با این شعارها همخوانی ندارد. به قول آقایان عباس عبدی و زیباکلام، حداکثر 10 درصد رأی دهندگان به دولت فعلی اصلاح طلب بودند؛ در حالی که اکثر مسئولیت‌ها به اصلاح‌طلبان سپرده شده است. مردم سوال دارند که آیا مسئولین و مدیران شناخته شده‌ای که پیش از روی کار آمدن این دولت به بهترین شکل انجام وظیفه می‌کردند؛ شایسته خدمت نبودند که امروز کنار گذاشته شده‌اند؟ سوال دارند که آیا بکارگیری اصلاح‌طلبان تندرو که برخی از آنها با جریان فتنه 88 همراه بودند؛ اعتدال است؟ اینها بخشی از انتقادات مهم و به حق مردم به دولت فعلی است.

صحبت درباره وحدت در استان گاه بسیار کلیشه‌ای شده است. به عنوان امام جماعت مسجدی که نمازگزارانش قربانی جهالت و بغض جریانات تکفیری شده است؛ برای عمیق‌تر کردن وحدت در استان چه باید کرد؟

وحدت واقعی و پایدار در گرو همکاری علما، معتمدین و فرهیختگان فرقین است. مخصوصاً امامان جمعه و جماعت در نمازهای جمعه و جماعت و سخنرانی‌ها فوائد و آثار فراوان وحدتو ثمرات تلخ اختلافات و تفرقه و نقش دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمین را در دمیدن آتش اختلافات بیان کنند. کشورهای اسلامی که بخاطر اختلافات دچار ناامنی شده و آسیب دیده‌اند را مثال بزنند؛ مردم اگر خطر دشمن مشترک را احساس کنند؛ از اختلاف پرهیز می‌کنند.

چه موانعی را برای تحقق وحدت در استان بیشتر از دیگر عوامل موثر می‌دانید؟

یکی از موانع تحقق وحدت، گروه‌ها و جریانات تندرو و بی‌منطق هستند که حرف بزرگان و علما را قبول ندارند و به نصایح آنها گوش نمی‌دهند و تحت تاثیر تبلیغات بیگانه عمل می‌کنند. در این صورت علما و متعمدین هر مذهب باید آنها را راهنمایی و نصیحت کنند و در صورتی که به نصایح گوش ندادند آنها را ترک کنند و اجازه ندهند آنها رشد کنند و اگر کسانی در مقابل اختلاف افکنان ساکت باشند و یا آنها را تشویق کنند؛ راه را برای نقشه‌های دشمنان اسلام هموار کرده و این خطری جدی است. چند وقت قبل یکی از مقامات آمریکایی گفته که از تشکیل داعش، تجزیه کشورهای اسلامی ازجمله عراق، عربستان، سوریه و بعد تصرف این کشورها است و این نقشه‌ها با ایجاد اختلاف بین مسلمین ممکن می‌شود

 

 

  • توسن

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی