هفته نامه توسن

هفته نامه فرهنگی اجتماعی سیاسی استان سیستان و بلوچستان

هفته نامه توسن

هفته نامه فرهنگی اجتماعی سیاسی استان سیستان و بلوچستان

توسن شماره 217-دوشنبه 28 اردیبهشت

در ابتدای جنگ سرد و زمانی که رهبران از تهاجم اتحاد جماهیر شوروی به اروپای غربی واهمه داشتند، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تأسیس کردند. این سازمان تحت سلطه آمریکا مأموریتی دفاعی برای خود تعریف کرده بود دفاع از اعضا در مقابل حملات کشورهای دیگر. این حمله هیچگاه روی نداد. مشخص نیست که آیا وجود این سازمان عاملی بازدارنده بود یا اینکه شوروی اصلا نیتی برای انجام این کار نداشت. شاید هیچگاه جواب این پرسش را ندانیم.

*سازمان ناتو بزرگترین و مجهزترین نیروی نظامی جهان را تشکیل می‌دهد

جنگ سرد پایان یافته و تهدید بلوک شرق نیز دیگر وجود ندارد. با این حال این سازمان به حیات خود ادامه می‌دهد و با ارائه بازتعریفی از خود به مثابه حافظ نظم نوین کنونی، ظاهرا مأموریت خود را تا ابد تمدید نموده است. این اتحاد نظامی که بزرگترین قدرت نظامی جهان را در اختیار دارد. هم‌اکنون سازمان ناتو با برخورداری از ۲۶ عضو در اروپا و آمریکای شمالی بزرگترین نیروی نظامی جهان را تشکیل داده است . برخلاف هدف اولیه این اتحاد نظامی، جهان پس از پایان جنگ سرد بود که اعمال قدرت آن را به عینه مشاهده نمود. ابتدا در یوگوسلاوی و سپس در پاکستان، افغانستان و لیبی جنگ‌های ناتو یکی پس از دیگری آغاز گشتند. در گزارش حاضر سعی می‌گردد تا پرده از جنایت‌های ناتو، بزرگترین گروه تروریستی جهان، برداشته شود.

تاریخچه مختصر

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو (North Atlantic Treaty Organization) در ۴ آوریل ۱۹۴۹ میلادی با هدف دفاع جمعی پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون ۲۸عضو دارد. قلب پیمان ناتو ماده پنج آن است که در آن کشورهای امضا کننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی را به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی کرده و به مقابله با آن برخیزند.

از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ میلادی، ده کشور کمونیستی سابق به عضویت ناتو در آمدند و شمار اعضای ناتو به بیست و شش کشور افزایش یافت. در سال۲۰۰۸ تلاش‌هایی برای گسترش ناتو به حوزه بالتیک و پیشروی مرزهای ناتو به نزدیکی مرزهای روسیه انجام گرفت که در این بین با شروع مذاکرات برای عضویت سه کشور آلبانی، کرواسی و مقدونیه در ناتو موافقت شد ولی درابتدا مخالفت‌هایی با عضویت گرجستان و اوکراین که هم‌مرز با روسیه می‌باشند صورت گرفت در نهایت پس از شروع جنگ اوستیای جنوبی ۲۰۰۸ حمایت‌ها برای عضویت گرجستان افزایش یافت. در پی تصمیم کشورهای ناتو برای استقرار موشک‌های بالستیک در لهستان روابط این سازمان با روسیه به شدت تضعیف گشت.

در ابتدای جنگ سرد و زمانی که رهبران از تهاجم اتحاد جماهیر شوروی به اروپای غربی واهمه داشتند، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تأسیس کردند. این سازمان تحت سلطه آمریکا مأموریتی دفاعی برای خود تعریف کرده بود دفاع از اعضا در مقابل حملات کشورهای دیگر. این حمله هیچگاه روی نداد. مشخص نیست که آیا وجود این سازمان عاملی بازدارنده بود یا اینکه شوروی اصلا نیتی برای انجام این کار نداشت. شاید هیچگاه جواب این پرسش را ندانیم.

*حملات پهپادها و نیروهای ناتو تحت امر آمریکا به پاکستان

اگرچه آمار و ارقام رسمی تعداد کشته شدگان غیرنظامی پاکستان را در حدود ۴۷۹ الی ۸۱۱ نفر اعلام داشته‌اند اما رحمان مالک، وزیر کشور پاکستان، اخیرا اعلام داشته است که اکثریت افرادی که در این حملات جان خود را از دست داده‌اند غیرنظامی‌های بی‌گناه هستند. به گفته مالک، تنها در حدود ۲۰ درصد از کشته شدگان افراد شبه‌نظامی هستند. مالک طی سخنانی در بیرون پارلمان پاکستان اعلام داشت که در حدود ۳۳۶ حمله در پاکستان انجام گرفته که طی آن ۲۳۰۰ نفر کشته شده‌اند. حملات پهپادهای نیروهای تحت امر آمریکا تاکنون اعتراضات زیادی را از جانب مقامات و مردم پاکستان برانگیخته است. البته حمله به پاکستانی‌ها تنها محدود به پهپادها نشده است. در عملیات‌های متعددی که تاکنون توسط نیروهای ناتو در مرز بین افغانستان و پاکستان انجام گرفته است مناطق قبایلی پاکستان بارها مورد اصابت آتش خمپاره و توپخانه ناتو قرار گرفته و ده‌ها نفر از غیرنظامیان ساکن در این مناطق جان خود را از دست داده‌اند. اما نیروهای ناتو نه فقط غیرنظامیان پاکستانی بلکه ارتش پاکستان را نیز هدف حملات خود قرار داده‌اند. در نوامبر سال ۲۰۰۱ نیروهای ناتو با حمله به نیروهای نظامی پاکستانی مستقر در مرز افغانستان و پاکستان به سوی دو ایستگاه بازرسی آنها آتش گشوده، ۲۴ سرباز پاکستانی را کشته و ۱۳ نفر دیگر را زخمی نمودند. پس از این حمله که طی آن دو تن از افسران بلند پایه ارتش پاکستان نیز کشته شدند، روابط پاکستان و آمریکا رو به وخامت نهاد. پاکستان واکنشی خشمگینانه به این حمله نیروهای ناتو نشان داده و آن را متناقض حاکمیت ملی آن کشور و تعهد نیروهای بین المللی در افغانستان دانسته است. فرمانده ارتش پاکستان نیز به نیروهای پاکستانی دستور داد، تدابیر لازم را برای اقدامات تلافی جویانه در صورت تکرار این گونه حملات ناتو، اتخاذ کنند. افکار عمومی پاکستان با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در سراسر کشور واکنش نشان دادند و متعاقب این امر پایگاه هوایی شمسی و نیز خطوط تدارکاتی نیروهای ناتو مسدود گشتند

*جنگ ناتو در افغانستان

در سال ۲۰۰۱، نیروهای ناتو تحت فرماندهی آمریکا به بهانه مبارزه با تروریست‌هایی که تا چندی پیش آنها را به رسمیت شناخته و مورد حمایت قرار داده بودند به افغانستان حمله برده و این کشور را به اشغال خود درآوردند، اشغالی که تاکنون ادامه یافته است. اما این حملات بیش از هر چیزی جنایتی علیه مردم بی دفاع افغانستان بودند که به مدت چندین دهه در زیر چکمه‌های سربازان ابرقدرت‌های شرق و غرب قرار گرفته اند. بنا بر گزارش‌ها تاکنون ده‌ها هزارتن از مردم بی‌گناه این کشور قربانی حملات ناتو و هم‌پیمانان آمریکا شده‌اند.

آمار شمار قربانیان غیر نظامی افغان بین سال های ۲۰۰۱ میلادی تا ۲۰۰۳ میلادی را رقمی معدل ۶/۳۰۰ الی ۲۳/۶۰۰ نفر برآورد کرده‌اند. در سال ۲۰۰۶ میلادی ناظر حقوق بشر کشته شدن ۴/۴۰۰ غیر نظامی را در پی حملات نیروهای آمریکایی و ناتو به شبه نظامیان طالبان اعلام کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در همین سال به نقل از مقامات دولت افغانستان و سازمان ناتو این تعداد را چهار هزار غیرنظامی اعلام کرد.

در سال ۲۰۰۷ میلادی ناظر حقوق بشر شمار کشته شدگان غیر نظامی در افغانستان که بطور مستقیم توسط سربازان ناتو و آمریکایی کشته شدند، ۴۳۴ نفر اعلام کرد که ۳۲۱ نفر از این افراد در حملات هوایی جان باخته اند. در همین حال دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان شمار کشته شدگان را ۷۰۰ نفر اعلام کرد. در حالی که به گفته استاد دانشگاه نیو همپشایر شمار کشته شدگان غیر نظامی افغان در این سال ۵/۷۰۰ تا ۶/۵۰۰ نفر، بوده است. در همین حال در ۲۷ تیر ماه سال گذشته، سازمان ملل متحد، در گزارشی از افزایش ۱۵ درصدی شمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۱ میلادی نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن خبر داد. ‘استفان دی‌ میستورا’ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، با ارائه گزارشی در کابل، گفت که در شش ماه نخست سال جاری ۱/۴۶۲ غیر نظامی افغان در اثر انفجار، تیر‌اندازی و حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند. البته ناتو سال قبل در ظاهر پایان ماموریت خود را در افغانستان اعلام کرد. قرار است نیروهای نظامی ناتو به شکلی دیگر در افغانستان فعالیت خود را ادامه دهند. با آغاز سال جدید ماموریت Resolute Support”(حمایت قاطع) جای ماموریت جنگی نیروهای ناتو را در این کشور می‌گیرد. هدف از ماموریت جدید پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان با دادن آموزش و مشاوره به آنهاست. در ماموریت یاد شده حدود ۱۲ هزار و پانصد سرباز از ۴۰ کشور شرکت خواهند داشت. از آلمان نیز ۸۵۰ سرباز در این ماموریت شرکت دارند. قرار است ماموریت نظامی جدید در افغانستان دو سال طول بکشد. سربازان آلمانی در مزارشریف واقع در شمال افغانستان خواهند بود. آنها مجازند در صورت لزوم با اسلحه از خود دفاع کنند.

*اعترافات عبدالمالک درباره ارتباط با ناتو

عبدالمالک ریگی در گفتگو با پرس تی وی اعتراف کرد که مقام‌های ناتو از وی خواسته اند تا فعالیت‌های تروریستی خود را از مرزها فراتر برده و به داخل ایران و از جمله داخل شهر تهران تسری دهد.

وی اعتراف کرد که با مقام‌هایی از ناتو دیدار کرده است. ریگی همچنین اذعان می کند که این مقام‌ها یا آمریکایی و یا از اسرائیل بوده اند. وی گفت که مقام‌های ناتو پس از دادن اسامی و آدرس افراد خواستار ترور وی می‌شدند.

ریگی می‌گوید: ما در کازابلانکا در مراکش با افرادی که خود را نمایندگان ناتو معرفی می‌کردند دیدار کردیم. بعد از ملاقات وقتی قضایا را جمع‌بندی کردیم دو شبهه در ذهن ما ایجاد شد. یکی این که اگر این افراد عضو ناتو هستند چرا در افغانستان با ما ملاقات نکردند، در حالی که در افغانستان پایگاه دارند و خیلی راحتتر و با ضریب امنیتی بالاتری می‌توانند با ما ملاقات کنند.

وی افزود: شبهه دومی که برای ما ایجاد شد این بود که بار اولی که به ما اطلاع داده شد، نیروهای ناتو قصد مذاکره با ما را دارند گمان کردیم که آنها می‌خواهند درباره شرق ایران با ما گفتگو کنند چون نیروهای ناتو در افغانستان مستقر هستند و ممکن است در رابطه با موضوع شرق کشور نظرهایی داشته باشند. اما همه اصرار مذاکره کنندگان بر این بود که جندالله عملیات را از منطقه مرزی و بلوچستان به پایتخت کشور یعنی تهران منتقل کند. این نکته برای ما جای سوال داشت و ما را به این جمع‌بندی رساند که آنها آمریکایی و یا اسرائیلی هستند که در پوشش ناتو با ما مذاکره می‌کنند یا این که این افراد از نیروهای ناتو هستند ولی برای امریکا و اسرائیل کار می کنند. در هر دو صورت مابه این نتیجه رسیدیم که این افراد با جا هایی غیر از ناتو هم ارتباط دارند.

عبدالمالک ریگی در ادامه می‌گوید: مذاکره کنندگان می‌گفتند که اسم گروهی از افراد، آدرس خانه‌های آنها و عکسهایشان را به شما می دهیم و حتی ابزار عملیاتی از جمله مواد منفجره و دیگر تجهیزاتی را که از آن در عملیات تروریستی استفاده می‌شود، در همان شهرهای محل عملیات در اختیار شما قرار می دهیم. شما فقط عملیات را اجرا کنید و درقبال انجام این عملیات ما جدا از پولی که برای دیگر همکاری‌ها به شما می دهیم، مبلغ هنگفت و بزرگی به شما پرداخت خواهیم کرد. آنها گفتند برای هر هدف مبلغی خاص تعیین شده و پس از انجام کار این پول به شما پرداخت خواهد شد.

این تروریست افزود: در مجموع، طرفین به این نتیجه و اتفاق نظر رسیدم که عملیات به مرکز انتقال پیدا کند. همچنین باید در رسانه‌ها فعالیت گسترده‌ای داشته باشیم و سوم هم این که اهداف و آدم‌های خاصی باید هدف قرار گیرند. این سه نکته را آنها مشخص کردند و از طرف ما نیز تایید شد و از آنها خواستیم تجهیزات را در اختیارمان قرار دهند تا خود را آماده کنیم. من از هر طرف به موضوع نگاه می کنم شکی ندارم که فعالیت‌های ما نتیجه جهل و سطحینگری بوده؛ از جمله درباره ارتباط‌هایی که با برخی از کشورها داشتیم و حتی کارهایی که انجام دادیم مبنای همه نوعی جهل توام با نفرت بود و هنگامی که نفرت پیش می‌آید خود به خود عقل و خرد از کار می‌افتد.

*کشف صدها اسلحه «ناتو» از قاچاقچیان مواد مخدر در شرق کشور

سردار مؤیدی با بیان اینکه قاچاقچیان مواد مخدر امروز اقدام به قاچاق اسلحه نیز می‌کنند، از کشف بیش از ۱۴۰۰ قبضه سلاح در سال ۹۳ خبر داد و گفت:عمده سلاح‌های کشف‌شده از قاچاقچیان مواد مخدر از جمله سلاح‌های ناتو است.

سردار علی مؤیدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به گستردگی جرائم قاچاقچیان مواد مخدر و گره‌خوردن قاچاق مواد مخدر با سایر جرائم اظهار داشت: متأسفانه امروز حمل مواد مخدر در شرق کشور و قاچاق این مواد از مرزهای شرقی، صرفاً با حمل این مواد همراه نیست و ما با مجموعه‌ای از جرائم روبه‌رو هستیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه قاچاقچیان مواد مخدر کنار قاچاق این مواد، مرتکب بسیاری از جرائم دیگر نیز می‌شوند، گفت: تجارب ما نشان می‌دهد که این قاچاقچیان مسلح عمدتاً کنار قاچاق مواد مخدر، دست به قاچاق اسلحه و مهمات نیز می‌زنند.

وی در خصوص آمار به دست آمده از اسلحه و مهمات مکشوفه در سال گذشته توسط مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: در سال ۹۳ مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی موفق شدند در درگیری با قاچاقچیان، بیش از ۱۴۰۰ قبضه اسلحه و مهمات را از آن‌ها کشف و ضبط کنند.

مؤیدی خطاب به برخی از مدعیان حقوق بشر که برخورد جمهوری اسلامی ایران با قاچاقچیان مسلح مواد مخدر را از مصادیق نقض حقوق بشر عنوان می‌کنند، گفت: کشورها و افرادی که دم از حقوق بشر می‌زنند و ما را به‌منظور برخورد با قاچاقچیان مسلح مواد مخدر محکوم می‌کنند، باید به این سؤال پاسخ دهند که اگر این فجایع در کشور خودشان هم اتفاق می‌افتاد، همین موضع‌گیری را داشتند؟

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی در پایان خاطرنشان کرد: عمده سلاح‌های کشف شده از قاچاقچیان مواد مخدر از جمله سلاح‌های کشورهای اروپایی و ناتو است که امروز شاهدیم در اختیار قاچاقچیان مواد مخدر شرق کشور قرار دارد.

*جنگ نیابتی “ناتو” در سیستان و بلوچستان

مجموع اعترافات عبدالمالک و دیگر اطلاعات بدست آمده از گروهک های فعال در جنوب شرق نشان می دهد که ناتو در سیستان و بلوچستان عملا یک جنگ نیابتی راه انداخته است. این گروه ها در سال های اخیر مهمترین کارکرد آنها تولید ناامنی با اهداف متعدد امنیتی، سیاسی و اجتماعی در محیط  جنوب شرق بوده است. یک ارزیابی مهم اطلاعاتی معتقد است که نیروهای ناتو در آستانه اتمام ماموریت خود در افغانستان-  و محدودد شدن به لحاظ نیروی انسانی- راهبرد اصلی خود را تقویت گروه های تروریستی مخالف ایران و تجهیز تسلیحاتی این گروه ها قرار دادند. با این وجود جنگ نیابتی ناتو در سیستان و بلوچستان با هوشیاری دستگاه های امنیتی و نظامی همانند دیگر جبهه های درگیری ایران با آمریکایی ها با شکست روبه رو شده است. مهمترین این دلیل این شکست همان است که کار ناتو به جایی رسیده که اسلحه های سازمانی آنها میان اشرار مواد مخدر توزیع شده است!

 

  • توسن

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی