هفته نامه توسن

هفته نامه فرهنگی اجتماعی سیاسی استان سیستان و بلوچستان

هفته نامه توسن

هفته نامه فرهنگی اجتماعی سیاسی استان سیستان و بلوچستان

شماره 220 هفته نامه توسن دوشنبه 25 خرداد 

تحقیر یک قومیت یا مردم یک استان در صورت اثبات از طرف هر شخص حقیقی یا حقوقی بی شک غیرقابل قبول و صدالبته غیر قابل بخشش است. طی روزهای اخیر اظهاراتی درست تر آنکه ادعاهای - درباره نحوه عملکرد برخی مسئولین ارشد استان در رسانه ها بیان شده که این نگرانی را بوجود آورده که در ظاهر حاکی از تحقیر برخی اقوام و مردم بومی سیستان و بلوچستان توسط برخی مسئولین استانداری می باشد.

چندی قبل در جریان سفر وزیر بهداشت و درمان , درزمان برگزاری مراسم افتتاح بیمارستان زهک , حلیمه عالی نماینده سیستان درمجلس شورای اسلامی در سخنانی خطاب به استاندار سیستان و بلوچستان از سیاست های وی درخصوص سیستان گلایه کرد و از وی خواست نگاه خود به سیستان را تغییر دهد.

این در حالیست که درجلسه علنی(یکشنبه، ۷ خرداد ) تذکرات کتبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان اجرایی کشور قرائت شد ,یکی از این تذکرات تذکر دکتر حسینی نماینده سیستان درمجلس شورای اسلامی بود که خطاب به وزیر کشور قرائت شد و سید باقر حسینی دراین تذکر نسبت به سیاستهای استاندار سیستان و بلوچستان در قبال سیستانی ها به وزیر کشور تذکر داده است.

بر پایه گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی, حسینی نماینده سیستان و بلوچستان به وزیر کشور در خصوص توضیح علت دشمنی و مخالفت شدید آقای استاندار با نیروهای کارآمد سیستانی و بی توجهی به نیروهای بومی و موضع  گیری غیر منطقی استاندار در مقابل وزراو معاون رئیس جمهور در انتصابات استانی و تلاش برای حمایت از جریان افراطی دراین انتصابات تذکر داد.

در همین حال، سید باقر حسینی در گفتگو با مهر اظهار داشت: علی اوسط هاشمی پس از روی کار آمدن بارها و بارها نگاه یکجانبه گرایانه و احساسی در مسیرخدمت به مردم سیستان داشته است که این جای سوال دارد.

وی افزود: طی چند ماه اخیر بارها و بارها نیروهای متخصص سیستانی از سوی استاندار تحقیر شدند که این برای دولتی که با شعار تدبیر و امید سرکار آمده،ضعف بزرگی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضع گیری غیرمنطقی استاندار در مقابل وزرا و معاونین رئیس جمهور در انتصابات استانی گواهی دیگر بر عدم رعایت عدالت از سوی نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان است.

اما ماجرا به اینجا نیز ختم نشد ومعاون سیاسی استاندار در گفتگو با یکی از رسانه ها یکی از ملاک های انتخاب فرماندارن جدید برای زاهدان و زابل را غیربومی بودن عنوان کرده است!

جمشید نژاد در اینباره گفته است: «دراستان شش حوزه انتخابیه زاهدان، زابل،ایرانشهر، چابهار، خاش و سراوان وجود دارد که به جز زاهدان و زابل در مابقی آنها فرمانداران تغییر پیدا کرده اند، این انتخابات با چند ملاک صورت گرفته ؛ملاک اول این بوده است که افرادی که سابقه فرمانداری داشته اند انتخاب شوند ملاک دوم غیر بومی بودن افراد بوده است باید مردم یقین داشته باشند انتخابات سالم باشد

امادر این باره نکاتی ذیل قابل تامل است:

الف: دو واژه «تحقیر »و «دشمنی » نسبت به نیروهای بومی آنقدر مهم می باشد که هم اینک برای بسیاری از مردم فراموش کردن آن بسیار سخت می باشد.آنقدر این مسئله در افکار عمومی گران تمام شده است که مردم انتظار دارند که نمایندگان سیستان اگر شواهد مستندی در این باره دارند، آن ها را با خود مردم درمیان بگذارند.

ب: شاید گفته شود که این چنین انتظاری اطلاع رسانی مستندات تحقیر و دشمنی برخی مدیران ارشد به مردم بومی استان- به صلاح و مصلحت عمومی سیستان و بلوچستان نیست. اما در اینجا یک مصلحت بزرگتر پیش می آید و آن اینکه وقتی از تریبون رسمی مجلس وهمچنین ده ها سایت خبری این مسئله رسانه ای شده ، اول سبب جریحه دار شدن افکار عمومی شده و دوم باید برای این مسئله فکری اندیشید.زیرا مصلحت بزرگتر آن است که اگر این توهین و دشمنی اتفاق افتاده مردم اینک انتظار دارند با خاطیان درخور شان آن برخورد شود. دراینجا اطلاع رسانی از پیگیری ماجرای توهین و تحقیر و نتایج آن در وزارت کشور بسیار مهم و گره گشا در افکار عمومی می باشد. الان بالاتر از برخورد با خاطیان،ترمیم و دلجویی و البته تنویر افکار عمومی لازم است.

ج: یک مسئله نیز برای تذکر و یادآوری همگان در اینجا قابل گفتن است. در طول تاریخ هیچ شخص و گروهی نتوانسته مردم بومی این استان را تحقیر کند. در این خصوص مطالعه تاریخ سیستان و بلوچستان به همگان توصیه می شود.

د: معاون محترم سیاسی استاندار ملاک انتخاب فرمانداران زاهدان و زابل را غیر بومی بودن عنوان کرده و همچنین در توجیه این مسئله گفته است که باید مردم یقین داشته باشند که انتخابات سالم برگزار می شود. در اینباره هم گفتنی های فراوانی وجود دارد:

اول آنکه مگر تاکنون انتخابات غیر سالمی در زاهدان و زابل برگزار شده است که اینک مردم برای ناسالم برگزار شدن انتخابات نگران باشند؟

دوم؛ آیا تاکنون غیر از مشتی فتنه گر و برخی خواص مسئله دار که بی ثباتی و پوچ بودن استدلال آنها بارها ثابت شده- بحث ناسالم بودن انتخابات را مطرح کرده اند؟ آیا این خواص معدود و انگشت شمار راجناب معاون محترم استاندار؛ عموم مردم فرض گرفته اند؟

سوم؛ در زاهدان تنها یک جریان تابلو دار که بارها در سال های اخیر با مصاحبه با رسانه های ضدانقلاب برای تخریب وجهه جمهوری اسلامی ازهیچ تلاشی فروگذار نکرده مسئله ناسالم بودن انتخابات را مطرح نکرده است؟!

چهارم: اگر ملاک سخنان این دسته از افراد معلوم الحال باشد که باید گفت فرماندار زاهدان نه به خاطر مردم بلکه به خاطر رضایت این جریان خاص درحال عوض شدن است؛ بنابراین بهتر است که معاون محترم آن را به حساب مردم ننویسند؟

پنجم: طبق اظهارات معاون استاندار تغییر فرمانداران فعلی و انتخاب فرماندارانی با ویژگی غیر بومی بودن به دنبال اطمینان به افکار عمومی برای برگزاری انتخابات سالم می باشد. از این اظهارات این را هم می توان برداشت کرد که در صورت باقی ماندن فرمانداران فعلی در افکار عمومی اینگونه تداعی خواهد شد که انتخابات سالم برگزار نمی شودو نخواهد شد!!! اما مگر همین دولت فعلی تدبیر و امید در زاهدان و سیستان بیشترین رای را در زمان فرمانداری همین افراد نیاورده است؟ آیا در آن زمان کسی در افکار عمومی معترض نتیجه انتخابات شده است؟! آن زمان انتخابات سالم بوده ولی انتخابات آتی غیر سالم خواهد بود؟ نکته آخر آنکه شاید گفته شود که انتخابات مجلس متفاوت از ریاست جمهوری است و چون مسئله بومی تر می شود بنابراین موضوع حساس تر خواهد شد. در ظاهر این مسئله یک نگرانی ها را می تواند تولید کند ولی بازهم نکاتی وجود دارد:

اول آنکه سیستم انتخابات در ایران بگونه ای است که امکان تقلب را عملا به صفر می رساند- برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به انبوه جواب های رسانه های ارزشی در سال 88 در پاسخ به شائبه های تقلب.

دوم انکه هر دو فرماندار فعلی از احترام و اعتماد بسیار خوبی در افکار عمومی این دو شهر برخوردار هستند و مسئله برگزاری انتخابات ناسالم به آنها نمی چسبد!

سوم اگر بگوییم که در افکار عمومی ممکن است که اینگونه تداعی شود که مثلا این فرمانداران به نفع طایفه و حتی هم قومی ها و یا هم مذهبی ها خود در انتخابات عمل کنند در آن صورت ممکن است عده ای در افکار عمومی نیز بگویند که استاندار در آستانه انتخابات افراد نزدیک به خود را فرماندار کرده به خصوص که هر دو گزینه فرماندار ی برای زاهدان و زابل از دوستان و هم استانی های استاندار محترم می باشند- تا در انتخابات به نفع حزب و گروه خود عمل کنند؟!!!! بنابراین این نوع استدلال کردن تنها نسبی است. ملاک حقیقی پاک دست بودن، خوشنامی، اهل حق الناس بودن و... برای انتخاب فرماندارن باید مدنظر باشد که هر دو فرماندار زابل و زاهدان این شرایط را دارند و از این منظرنیازی به تغییر احساس نمی شود! مسئله مهمتر آنکه در هم قوم سیستانی و هم بلوچ و هم شیعه و سنی افرادی در استان هستند که می توانند فرماندار این دو شهر باشند و مردم استان هیچ نگرانی از بابت برگزاری انتخابات آتی نداشته باشند. این دو شهر سالهاست مدیران بومی را تجربه کرده و هیچ مشکلی پیش نیامده است.

صدها دلیل مردم محروم این استان برای استفاده از نیروهای بومی در پست های مدیریتی دارند که ملاک غیر بومی بودن دوستان در آن فهرست آخرین ها خواهد بود.

 

  • توسن

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی