هفته نامه توسن

هفته نامه فرهنگی اجتماعی سیاسی استان سیستان و بلوچستان

هفته نامه توسن

هفته نامه فرهنگی اجتماعی سیاسی استان سیستان و بلوچستان

گفتگویی تفصیلی با مصطفی میرحسینی : فرزند شهید میرحسینی

توسن | شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۴:۴۰ ب.ظ

فرزند شهید میرحسینی :

استاندار قبل از منتقدین باید تکلیفش را با مردم مشخص کند

هیچ استانداری همانند جناب اوسط هاشمی در طول پس از انقلاب در سیستان و بلوچستان و چه بسا در سراسر کشور متأسفانه اینقدر مورد اعتراض و نقد مراجع تقلید قرار نگرفته است.

 

در شماره چهارم هفته نامه توسن گفتگویی تفصیلی با مصطفی میرحسینی از فعالین فرهنگی شهر زاهدان و فرزند شهید بزرگوار "میرحسن میرحسینی" صورت گرفته است که مشروح آن را در زیر می خوانید:

مصطفی میرحسینی از فعالین فرهنگی شهر زاهدان است. بسیاری از علاقه مندان به شهدا در سالهای اخیر پنجشنبه ها درمزاری شهدای زاهدان زیارت عاشورا را با وی زمزمه کردند. در سالهای اخیر کمتر پنجشنبه ای در مزار شهدای زاهدان شاهدمداحی این فعال فرهنگی و مذهبی نبوده است. متن ذیل ماحصل گفتگوی هفته نامه توسن با فرزند شهید میرحسن میرحسینی از شهدای شاخص فرهنگی و دانشجویی جنوب شرق کشور است.

«توسن »: با توجه به اینکه سالهاست دبیر برگزاری جشنواره پدران آسمانی در استان هستید،ارزیابیتان از مجموع فعالیتهای فرهنگی دفاع مقدس در استان چگونه است؟

حوزه دفاع مقدس در ظاهر متولیان مشخصی به صورت رسمی دارد ولی واقعیت قضیه این است که نهادهای مختلف و گاه متعددی در این زمینه مدعی هستند. درسیستان و بلوچستان آنچه از همه بیشتر به چشم میخورد این است که ما از وجود نهادهای مردمی که در حوزه دفاع مقدس کارهای فاخری ارائه بدهند محروم هستیم.
به مقوله دفاع مقدس صرفاً دولتی و حاکمیتی نمیتوان پرداخت و باید مؤسسات فرهنگی و خودجوش مردمی در این زمینه تقویت بشوند. در استان در حوزه دفاع مقدس علی رغم کارهای که انجام شده ولی به جرات میتوانیم بگوییم هنوز نهادهای رسمی نتوانسته اند مختص دفاع مقدس در استان یک محصول ملی و تأثیرگذار در سطح کشور تولید کنند. بسیاری از شهدای بزرگ استان من جمله شهید حاج قاسم میرحسینی، شهید عالی، شهید هراتی، عباسعلی خمری،خدری و... در سطح کشور شناخته شده نیستند.
خب چه باید کرد؟

همانطور که عرض کردم باید اقدامات خودجوش مردمی صورت بگیرد. باید مؤسسات تخصصی درباره دفاع مقدس راه اندازی شده و صدالبته به صورت ویژه حمایت شوند. باید از هنرمندان، نویسندگان بزرگ کشوری را برای تولید محصولات فاخر درباره شهدای استان استفاده کرد. البته این به معنای عدم حمایت از تولیدات بومی نیست. ولی چاره ای نیست که از ظرفیت های کشوری باید استفاده بیشتری کرد. اگر فیلم «چ » دیده می شود بخش اعظم آن به خاطر وجود کارگردان توانمندی همچون حاتمی کیا هست. باید زندگینامه شهدای بزرگ استان را نویسندگان بزرگ کشوری قلم بزنند. البته بازهم تأکید می کنم این به معنای عدم استفاده از توان نیروهای بومی نیست. بلکه تأکید بر فوریت زمانی و اضطرار مسئله است.

«توسن »: امسال یادواره شهید حاج قاسم میرحسینی، قائم مقام لشکر41 ثارالله با تحول و گسترده تر از سالهای قبل برگزار شد، با توجه به اینک دبیر ستاد مردمی این یادواره نیز هستید، در اینباره بیشتر توضیح بفرمایید؟

درباره شهید حاج قاسم میرحسینی ناگفته های زیادی وجود داردکه باید همه دست به دست هم بدهند و این ناگفته ها را بیان کنند. از طرف دیگر شهید میرحسینی متعلق به همه استان است و به همین دلیل نباید مراسم سالگرد این بزرگوار تنها درسیستان برگزار شود. در بلوچستان امسال از یادواره بسیار خوب استقبال شد. در صورت توفیق سال بعد در تمام شهرهای استان یادواره شهید میرحسینی به همراه یادواره شهدای همان شهرستان برگزارخواهد شد. شهید میرحسینی متعلق به همه مردم استان است و همه باید در این باره احساس مسئولیت داشته باشند. شهید میرحسینی به گفته بسیاری از بزرگان ایثار و دفاع مقدس ظرفیتهای بزرگی دارد که اگر آن ظرفیت ها را نمایان کنیم بی شک نه تنها به فرهنگ استان بلکه به کل ترویج فرهنگ دفاع مقدس در کشور می توانیم کمک کنیم. البته بنیاد شهید میرحسینی به زودی راه اندازی خواهد شد و کار ویژه این بنیاد حوزه دفاع مقدس به صورت تخصصی است. البته تأکید می کنم این بنیاد تنها در حوزه برگزاری و پاسداشت شهدای میرحسینی فعالیت نخواهد کرد و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در استان مأموریت اصلی آن خواهد بود. همین جا لازم میدانم از همه صاحب نظران برای کمک به این بنیاد فرهنگی دعوت به عمل بیاورم.

«توسن »: صاحب نظران و فعالین فرهنگی چگونه میتوانند با این بنیاد ارتباط بگیرند؟

عرض کردم این بنیاد در شرف تأسیس است. جزییات به زودی از رسانه ها به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

«توسن »: طی ماههای اخیرحضرتعالی از منتقدین سیاستهای دولت تدبیر و امید و به خصوص استاندار سیستان و بلوچستان بودید، دلیل این انتقادات چیست؟ آیا ریشه این انتقادات به مسائل سیاسی و جناحی مرسوم کشوربرنمی گردد؟

ریشه انتقادات بیشک فرهنگی است. البته می شود از آن برداشت سیاسی کرد ولی واقعیت قضیه این است که ما اگر به نگاه امنیتی و سیاسی دولت نقد داریم ریشه در تفکر فرهنگی مان دارد. برداشت ما این است که برخی سیاست های دولت دراستان با فرهنگی که شهدا برای ما باقی گذاشته اند همخوانی ندارد. شواهدی داریم که برخی اصول انقلاب و آرمانهای شهدا در استان مورد بی توجهی مسئولین قرار گرفته است. به همین دلیل منتقد هستیم. دغدغه هایمان فراجناحی است و هر کسی که برای ذبح شدن برخی اصول انقلاب  دل می سوزاند ماهم متعلق به همان جناح خواهیم بود، ان شاالله

«توسن »: مسائلی که عنوان کردید، بیشتر کلیات بود، چه مصادیقی برای اظهارات خود دارید؟

امروز بسیاری از خانواده های شهدا به همراه بسیاری متدینین از استاندار و گروه اطراف وی ناراضی هستند . چرا خانواده های شهدای ترور به آقای روحانی درباره عملکرد استاندار محترم نامه نوشتند؟ دغدغه این خانواده بیشک سیاسی نیست بلکه ریشه فرهنگی دارد. ما نمی توانیم ببینیم عده ای که در فتنه 88 رفوزه شدند و یا در پرونده سیاسی آنها  فاصله هایی با اطاعت از ولایت فقیه دیده می شود، امروز بر برخی مسندهای استان تکیه بزنند. خط قرمزهای نظام همانند فتنه 88 نباید شکسته شود. اینها مستقیماً به اعتقادات فرهنگی و دینی ما برمی گردد. از این مصادیق فراوان میتوان بیان کرد. اگر در کارنامه وعملکرد فعلی کسی خلاف منویات رهبری ببینیم و نقد کنیم ریشه در اعتقاد دینی ما به مسئله جایگاه ولایت فقیه پس از پیامبران و ائمه هدی، دارد.

«توسن »: برخی معتقدند نقد به استاندار ریشه در رقابت های سیاسی و جناحی دارد. شما به کدام جناح سیاسی تعلق دارید؟

پیگیری دغدغه های انقلابی مسئله ای فراجناحی است. ربطی به جناح سیاسی چپ و راست ندارد. البته ممکن است جناحی در داخل کشور بیشتر از جناح دیگر انقلابی تر عمل کند ولی انتقادات ما ربطی به مسائل سیاسی و جناحی ندارد. خودم و دوستان منتقدم در یک سال اخیر درعضویت هیچ گروه سیاسی و جناحی نیستیم.

«توسن »: بیان این نقدها تا کی باید ادامه پیدا کند؟ با رفتن استاندار به نظرتان مشکل حل می شود ؟

بیان نقدها به منظور حذف استاندار صورت نمی گیرد. بلکه به منظور تصحیح روندمدیریتی است. البته اگر کسی نقدهای انقلابی را در جمهوری اسلامی توجه نکند تجربه نشان داده که خود مردم آن مسئول را حذف خواهند کرد. در هر صورت نقد ریشه در حکم دینی امر به معروف و نهی از منکر دارد. ما مأمور به ادای این تکلیف هستیم نه عزل و نصب مسئولین.

«توسن »: تاکنون بااستاندار جلسه ای برگزار کرده اید و یا نقدهایتان را به صورت مستقیم به وی گفته اید؟

استاندار حاضر به نشستن رو در رو با منتقدین نیست. تلاش های زیادی از طرف برخی مجموعه ها صورت گرفت ولی به نتیجه ای برای دیدار ختم نشد. استاندار ظاهراً خود را بی نیاز از مشورت منتقدین می دانند.

«توسن »: چرا ایشان بامنتقدین ویژه حاضر به نشستن نیست؟

این سؤال را باید از ایشان بپرسید.

«توسن »: حدس شما در این باره چیست؟

با حدس که نمی شود نیت خوانی کرد. ولی فرار از منتقدین این تداعی را در افکار عمومی ایجاد می کند که ایشان از منطق منتقدین هراس دارند و یا ضعف هایی در عملکرد خود می بینند که حاضر به برگزاری این جلسه نیستند. البته این عدم برگزاری جلسه با منتقدین سوءتفاهم هایی را هم پیش می آورد که خدای نکرده ایشان خود را حق مطلق می پندارند و یا از سر سیاسی بازی حاضر به نشستن به منتقدین نیستند.

«توسن »: خوب نهایتاً چه باید کرد؟

منتقدین کار خودشان رامی کنند و نهایتاً مردم هستند که باید قضاوت بکنند. ولی در هر صورت این برای استاندار خوب نیست که تحمل منتقد را ندارند.

«توسن »: امااستانداری مدعی است که چندین بار از منتقدین برای دیدار با استاندار دعوت کرده و حتی جلساتی را نیز برگزار کرده است؟

این فقط یک ادعا هست. تا الآن جلساتی اگر برگزار شده تنها با نمایندگان احزاب و گروههای سیاسی بوده و تقریباً بسیاری از چهره های شاخص منتقد در این جلسات حضور نداشته اند. در آخرین جلسه ای هم که در استانداری برگزار شد اصلا استاندار در آن جلسه حضور نداشته است که اسمش را بگذاریم جلسه منتقدین با استاندار! البته باید این واقعیت را گفت که منتقدین واقعی استاندار مردمی هستند که بارها در مراسمات مذهبی و تشییع جنازه شهدا به سیاست های استاندار اعتراض کرده اند. استاندار باید قبل از منتقدین تکلیفش را با این مردم مشخص کند. همان مردم داغداری که از لفظ خرده اشرار استاندار بدشان می آید. استاندار بارها دعوت شده که با این مردم در یک مسجد و یا حسینیه بنشیند و سخنان آنها را گوش بدهد ولی ایشان متأسفانه حاضر به دیدار با این مردم ارزشی و پای کار انقلاب نیست.

«توسن »: برخی دولتی ها معتقدند که اکثریت مردم سیستان و بلوچستان از سیاست های دولت و شخص استاندار حمایت می کنند. مردم این استان بیش از 70 درصد به روحانی رأی داده اند. شما از کدام مردم سخن می گویید؟آنها معتقدند که منتقدین در اقلیت هستند؟

مردم تنها کسانی که به دولت روحانی رأی داده اند و یا کسانی که از استاندار حمایت می کنند نیستند. پس صدها نفری که در مراسمات مذهبی معترض عملکرد استاندار هستند جزیی از مردم نیستند؟ دولت اسلامی باید به همه منتقدینش پاسخگو باشد ولو آن منتقد یک نفر باشد که اصلا مسلمان نیز نباشد. ضمن آنکه مردم این استان مردم ارزشی و عمیقاً مذهبی هستند و به همین دلیل مسئولینی که ضد ارزش ها عمل کنند از چشم می افتند. منتقدین بخشی از مردم هستند و نمی شود تعدادی زیادی از جامعه را گفت شما مردم نیستید!

«توسن »: در هر صورت آنها منتقدین را اقلیت می دانند؟

آیا مراجع تقلید که محل رجوع هزاران مسلمان و متدین هستند ، می شود گفت اقلیت؟ هیچ استانداری همانند جناب اوسط هاشمی در طول پس از انقلاب در سیستان و بلوچستان و چه بسا در سراسر کشور متأسفانه اینقدر مورد اعتراض و نقد مراجع تقلید قرار نگرفته است. این مسئله عمیقاً نگران کننده ای است. خدا نکند افکار عمومی بخشی از درد دل های برخی مراجع را از عملکرد استاندار آگاه بشوند، چون غصه عمیقی در افکار عمومی شکل خواهد گرفت که تا مدت ها از اذهان پاک نخواهد گشت. امروز کسانی منتقد ایشان هستند که مرجع فکری و اجتماعی میلیون ها مسلمان هستند. کسانی که در این استان تجربه زندگی دارند می دانند، جامعه ارزشی استان هیچگاه در اقلیت نبوده است. تشییع جنازه شهدای مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان یکی از عظیم ترین تجمعات مردمی زاهدان پس از انقلاب بوده است. این مردم شعارشان لبیک یا حسین بود. وزن جامعه ارزشی استان اینجاها معلوم میشود.

«توسن »: امسال سال همدلی و همزبانی از طرف مقام معظم رهبری صورت گرفته است. این شعار طبیعتاً الزاماتی را در استان هم ایجاد می کند، شما در این باره نظرتان چیست؟

این الزامات برای هر دو طرف است. دولت چه بسا باید برای این موضوع پیش قدم تر باشد. همدلی و همزبانی یعنی اینکه استاندار و دیگر مسئولین با همه مردم همدلی و همزبانی داشته باشند نه بخشی از مردم. مثلا در حوزه تحقق وحدت باید دولت همدلی و همزبانی با مردم داشته باشد نه اینکه برخی نزدیکان تندروهای مذهبی که از بن لادن ها تجلیل می کنند را بر مردم حاکم کند. البته از این ور قضیه هم همه موظفند به دولت کمک کنند. همین جا لازم می دانم به عنوان یک شهروند از برخی اقدامات اقتصادی دولت در استان تشکر کنم و بیشک این نوع اقدامات می تواند مورد حمایت همه مردم و حتی منتقدین قرار بگیرد. به طور مثال اگر دولت و مسئولین محترم استان به دنبال رفع محرومیت ها در بلوچستان و سیستان بازی برد برد برای همه خواهد بود و ما هم پای کار این دولت خواهیم بود و البته در این زمینه ها هستیم.

 

  • توسن

نظرات (۱)

درود بر این فرزند شهید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی